Academy

4 min lezen

Joost van Milligen - Digital Marketeer

De rol van AI binnen recruitment

De mogelijkheden van AI blijven een ontzettend interessant concept. Laatst was ik bezig met onderzoek naar deze nieuwe digitale tool en stuitte op een kleine documentaire over een man die solliciteerde via een AI-bot. Deze AI stelde vragen en analyseerde alles: de inhoud van zijn antwoorden, de emoties in zijn stem en zelfs zijn micro-uitdrukkingen. Op basis daarvan bepaalde de tool of hij geschikt was voor de baan. Best handig, toch? Maar maakt dit recruiters straks overbodig?

AI Recruitment

AI tool documentaire

In de documentaire werd duidelijk dat de data die AI binnen recruitment genereert, erg handig is voor bedrijven om de beste kandidaten te vinden. Maar leidt dit echt tot de perfecte match? Hoewel alles netjes wordt geordend en overzichtelijk wordt weergegeven, rijst de vraag of dit ook daadwerkelijk leidt tot betere matching.

Een voorbeeld uit de documentaire illustreerde dit treffend: een jongeman, net afgestudeerd, was geen fan van video sollicitaties. Hij kreeg geen enkele reactie op zijn sollicitaties totdat hij bij een bedrijf kwam dat persoonlijke interviews afnam. Hier voelde hij zich op zijn gemak en werd uiteindelijk aangenomen, tot grote tevredenheid van zijn werkgever. Dit brengt ons bij de vraag of AI binnen recruitment wel echt een goede manier is om screening en matching te doen.

De rol van AI binnen recruitment

Het lijkt erop dat het menselijke aspect binnen recruitment essentieel blijft. Bij Mediabirds zien we AI als een kans om recruiters te ondersteunen, zodat zij zich kunnen richten op het menselijke aspect. AI binnen recruitment kan bijvoorbeeld tijdrovende taken overnemen, zoals het opstellen van vacatureomschrijvingen en het verzenden van gepersonaliseerde berichten aan kandidaten. Maar ook bij screening kan AI van pas komen door alle informatie over een kandidaat op te halen. Er wordt verwacht dat AI onder andere de volgende taken zal overnemen:

  • Het screenen van kandidaten
  • Cv’s sorteren
  • Aanbevelingen geven
  • Digitale interview-platforms
  • Verbeterde kandidaatbeleving, denk aan de juiste vacaturetekst die de doelgroep meteen aanspreekt
  • Proactief personeelsplanning

Verschilllende soorten AI

Maar hoe ver zijn we al met AI. Welke soorten bestaan er nu? Op dit moment zijn er drie soorten artificial intelligence:

1. ANI (artificial Narrow Intelligence): dit type AI kan slechts Ă©Ă©n specifieke taak uitvoeren, zoals een AI die de wereldkampioen schaken verslaat.

2. AGI (Artificial General Intelligence): dit type AI is zeer intelligent en kan het intelligentieniveau van een mens bereiken en overtreffen.

3. ASI (Artificial Super Intelligence): dit type AI is nog geavanceerder en vele malen slimmer dan het menselijk brein op vrijwel elk gebied.

We blijven allemaal mensen

Je vraagt je wellicht af of we als recruiters nog wel nodig zijn als er een AI is die zo intelligent is. Het antwoord is ja! Onze emotionele vaardigheden zijn iets wat AI niet kan evenaren. Het is belangrijk om te onthouden dat jouw menselijke oog en gevoel onmisbaar zijn. AI kan emoties wellicht herkennen, maar niet interpreteren wat ze betekenen in een specifieke context. Jouw intuĂŻtie als recruiter blijft daarom van onschatbare waarde. Een goede match op papier betekent immers niet altijd dat het ook goed aanvoelt, toch? Door de opkomst van AI krijg je meer tijd voor het maken van de goede match, strategische taken en procesverbetering. Een win-win situatie dus.

Bij Mediabirds houden we nauwlettend de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van AI in de gaten, en passen deze toe om onze klanten optimaal van dienst te zijn. AI biedt diverse mogelijkheden binnen marketing, design en web development, waardoor we ons werk als Creative Digital Agency naar een hoger niveau tillen. Benieuwd hoe wij dit nu al doen? Lees hier meer over.