Academy

5 min lezen

Joost van Milligen - Digital Marketeer

Hoe jij als bedrijf je first-party cookies kan inzetten

Google heeft aangekondigd dat in 2024 de third-party cookies worden beëindigd. Dit zijn de cookies die door derden worden geplaatst. Dit betekent dat de overgang van de third naar de first-party cookies erg belangrijk is. Maar ook bij de first-party cookies veranderen dingen. De levensduur van de cookies wordt verkort naar 24 uur. Nu hoor ik je wel een beetje denken; ja, ik heb weleens cookies aangeklikt bij het surfen op het internet maar wat doet zo’n cookie eigenlijk? Wat verzamelen de cookies aan data en hoe kan ik als bedrijf die goed inzetten? Dit zijn vragen die ik allemaal voor je beantwoord in deze blog.

First-party cookies

Wat zijn party cookies?

Cookies zijn kleine bestanden met gegevens die door een website op je computer, smartphone of tablet worden geplaatst tijdens het bezoeken van een website. Die cookies slaan informatie op over jouw surfgedrag. Op het moment dat jij de website verlaat en dan weer terugkomt, weet de website al wie je bent en wat je de vorige keer op de website hebt gedaan. De website hoeft op die manier niet opnieuw jouw informatie te verzamelen. Denk hierbij aan het opnieuw inloggen op een account van een website. Nu zit er in cookies een verschil. Je hebt namelijk first-party cookies en third-party cookies. Maar wat is het verschil en voor hoe zet je elke cookie als bedrijf in?

First-party cookies

De first-party cookies verzamelen de data vanuit je eigen beheerde kanalen. Als iemand direct op jouw website komt, zal de cookies informatie verzamelen over jouw bezoekers, gebruikersdata, taalvoorkeuren en alle functies zoals bijvoorbeeld een winkelmandje. Er zit ook nog onderscheid in verschillende first-party cookies:

  • The greeter, dit is een cookie die jouw bezoeker meteen herkent als diegene je website bezoekt. Het staat je bezoeker toe automatisch in te loggen. Zo hoeft je bezoeker niet steeds de gegevens in te vullen.
  • The shopping basket, als je bezoeker iets aan het bestellen is op je website maar nog niet afrekent, dan zorgt deze cookie ervoor dat de producten nog steeds in het winkelmandje zitten als de bezoeker weer de website bezoekt.
  • The personal shopper, dit is een handige cookie die onthoudt wat je bezoeker ziet, leuk vindt en aanbeveelt vanuit deze gegevens ook andere producten aan. In de website krijg je dan een sectie die je bezoeker aanbevelingen doet met de tekst: ‘ken je deze producten al’.

Third-party cookies

Naast de first-party cookies zijn er ook third-party cookies. De naam verklapt het al een beetje, en natuurlijk vertelde ik het in het begin van de tekst al, maar dit zijn cookies die worden opgeslagen door een derde partij. Deze cookies worden gebruikt om bezoekers gepersonaliseerde advertenties van je bedrijf te laten zien op een andere website. De third-party cookies kunnen het volgende:

  • Tracken, ze volgen het gedrag van een bezoeker door verschillende websites heen.
  • Retargeten, ze sturen bezoekers naar een website die verkoopt waarvan de cookies verwachten dat ze dit leuk vinden.
  • Ad-serveren, dit zijn persoonlijke advertenties die de bezoeker krijgt te zien op basis van zijn zoekgedrag.

Deze manier van data verzamelen is wat minder vriendelijk dan first-party cookies. Dit is ook de reden dat Google op zoek is naar een andere, eerlijke manier van het gebruiken van advertenties.

Wat gaat er nu veranderen?

De third-party cookies gaan dus verdwijnen. Dit betekent dat adverteren van je bedrijf op Google niet meer mogelijk is. De data is alleen te halen vanuit wat de bezoeker doet op je website. Dit zorgt ervoor dat je op een andere manier de data moet verzamelen.

1. Bezoekers trekken naar je website

Adverteren op kanalen van derden gaat niet meer dus moet je op een andere manier je doelgroep aanspreken. Een goede manier om je doelgroep te bereiken is via social media. Kanalen zoals Facebook, Instagram, TikTok en LinkedIn hebben een groot bereik. Door de juiste hashtags en de doelgroep op de juiste manier aan te spreken, kan je mensen trekken naar je kanalen en website. Vanuit daar kan je data analyseren. Ook kan je tracken welke content goed presteert en welke niet door te zien wat het engagement is per post.

2. E-mailcampagnes

Een mooie manier om data van je bezoeker te krijgen is een goede e-mailcampagne. Dit betekent dat je via interessante content je bezoeker aanspoort om zijn of haar e-mailadres achter te laten. Zo bemachtig je een naam en e-mail om op die manier je bezoeker gepersonaliseerde nieuwsbrieven te sturen.

3. Je data verzamelen op één centrale plek

Om al deze data te verzamelen is Google Analytics of een andere analyse tool voor je website en kanalen je grootste vriend. Dit is een systeem dat alle data voor je bijhoudt waardoor jij een goede analyse kan maken en hier weer je marketingcampagnes op kan afstemmen. 

Er gaat dus veel veranderen en als bedrijf is het goed om de nieuwste ontwikkelingen mee te gaan. Lees je dit en denk je; ‘Poeh, wat veel informatie, waar moet ik beginnen?’. Geen zorgen, wij helpen je graag. Samen gaan we kijken naar hoe jij op dit moment je data verzamelt en hoe je dit effectiever kan doen met first-party cookies, zodat je voorbereid bent als de third-party cookies verdwijnen.

WordPress: het populairste CMS Volgende artikel

WordPress: het populairste CMS