Academy

3 min lezen

Job Delsman - Creative Lead

Waarom kiezen voor Google Tagmanager en niet voor losse snippets?

Bij een sterke online marketingstrategie zijn statistieken, doelstellingen en KPI’s van groot belang. Wil je gericht naar je doelstellingen toe werken, dan dien je relevante data te verzamelen rondom acties en gebeurtenissen op jouw website. Dit kun je doen door voor iedere aparte tag een stukje code in de HTML-structuur te plaatsen, maar wist je dat dit ook veel eenvoudiger kan. Met Google Tag Manager kun je op de meest eenvoudige en gebruiksvriendelijke manier relevante data verzamelen. Webbureau Mediabirds vertelt je wat Google Tag Manager is, hoe je dit installeert en wat de voordelen hiervan zijn. 

Wat is Google Tag Manager?

Google Tag Manager wordt ook wel GTM genoemd. Het is een centraal punt van alle diverse tags waarmee het gedrag van jouw websitebezoekers gemeten wordt. Als je specifieke data over je doelgroep wilt verzamelen en de conversies die zij uitvoeren, komen er verschillente tags ter sprake. Het overzicht is dan al snel zoek. Met Google Tag Manager beheer je alle tags vanaf een centrale plek en kun je vanaf deze plek ook al de tags toevoegen. Het enige wat je doet, is eenmalig de tag van Google Tag Manager in je HTML-structuur in het webdesign te plaatsen. Dit kun je zelf doen, maar ook overlaten aan ons webdesign bureau. Vervolgens kunnen we alle tags toevoegen die je door wilt laten meten op de website. Zo kun je relevante data verzamelen.

Hoe kan ik Google Tag Manager installeren?

Ben je bezig een website te ontwikkelen en wil je Google Tag Manager installeren? Dit doe je door eenmalig twee scripts aan je website toe te voegen. Hier heb je een webdeveloper van ons webbureau bij nodig. De GTM-container beschikt over een eigen HTML code. Deze code moet in de achterkant van de website worden geplaatst. Staat Analytics al op de website, dan kun je dit het beste via Tagmanager inladen in plaats van extra op de website. Zo kun je alle data vanaf een centrale plek beheren. Laad je Analytics via Google Tag Manager in, dan heb je meer grip op de tags en kun je een stuk prettiger werken.

De voordelen van Google Tag Manager

Google Tag Manager heeft je diverse voordelen te bieden. De meest belangrijke voordelen hebben wij hieronder voor je op een rij gezet:

Snellere website

Met Google Tag Manager wordt je website een stuk sneller. En in vergelijking met losse tags hoef je alleen een GTM script te verwerken in je HTML-structuur. Doordat je website een stuk sneller wordt, is dit zowel positief voor de bezoekers van je website als jouw positie in de Google zoekmachine.

Eenvoudig te gebruiken

Google Tag Manager is bovendien eenvoudig te gebruiken. Juist doordat je van een centrale plek kunt werken en alles van daaruit instelt. Van hieruit plaats je eenvoudig diverse tags op je website. Ook kun je social media zoals Facebook en LinkedIn integreren, maar ook Google Analytics en Google Ads.

Minder gevoelig voor fouten

Door tag voor tag alles aan te passen, is de kans groter dat je fouten maakt. Door gebruik te maken van GTM hoef je niet meer met codes te werken en kun je alle tags testen. Zo kun je voorkomen dat er fouten ontstaan die je website in gevaar brengen.

Alles rondom je website meten

Met Google Tag Manager kun je kortom alles rondom je website meten. Denk bijvoorbeeld aan de aantallen clicks op een specifieke button, hoe hoog de laadsnelheid is, wat de scrolldiepte is, enz. Je meet wat je echt wilt weten en kunt je bezoekers specifiek targeten. Doordat je efficiënter data kunt verzamelen, liggen er mooie kansen voor je in het verschiet. Heb je hulp nodig bij Google Tag Manager? Neem dan zeker even contact op met ons webbureau. Wij kunnen een website ontwikkelen waarin GTM geïntegreerd is. Ook kunnen wij je webdesign van blijvend onderhoud voorzien, zodat je website up-to-date blijft. Neem nu contact op!
Beveiliging van je website Volgende artikel

Beveiliging van je website