Academy

4 min lezen

Jim Vendrig - Digital Designer

Wat kleurenpsychologie kan doen voor je website?

Een website laten maken klinkt heel eenvoudig, maar daar komt meer bij kijken dan je denkt. Bij het vormgeven van je webdesign is het kleurgebruik erg belangrijk. Je hebt het vast wel eens voorbij zien komen dat kleuren een betekenis hebben.

Kleurenpsychologie in Webdesign

Kleuren worden vaak geassocieerd met emoties. Iedereen weet wel dat de kleur rood de kleur van de liefde is, maar er zit meer psychologie achter kleuren. Het is waardevol om kleurenpsychologie te begrijpen voordat je begint met webdesign, en we vertellen je graag waarom.

Welke associaties zijn er per kleur?

Kleuren roepen onbewust associaties op, die verschillende effecten kunnen hebben op de bezoekers van je website. Het is belangrijk om te weten welke kleuren welk effect hebben. Hieronder bespreken we de zeven meest voorkomende kleuren en de emoties en associaties die ze kunnen oproepen:

Rood

Rood staat voor liefde, warmte en kracht en doet onze hartslag versnellen. Het roept urgentie op en valt snel op, waardoor het ons stimuleert om actie te ondernemen. Tegelijkertijd wordt rood geassocieerd met gevaar en pijn. In combinatie met lichte of warme kleuren kan rood een warm gevoel oproepen, terwijl het met donkere kleuren een donker en onheilspellend gevoel kan geven.

Blauw

Blauw werkt mentaal en verschillende tinten geven verschillende associaties. Over het algemeen staat blauw voor betrouwbaarheid, diepte en effectiviteit. Lichtblauw geeft een fris, vrolijk en kalm gevoel, terwijl donkerblauw geassocieerd wordt met loyaliteit, wijsheid, waarheid en geloof. Blauw kan ook negatieve emoties oproepen zoals kilte en verdriet.

Oranje

Oranje stimuleert de mentale activiteit en wordt geassocieerd met energie, vrolijkheid, warmte en vriendschap. Het is populair bij jongeren en wordt gezien als een veilige kleurkeuze. Te veel oranje kan echter ongemakkelijkheid en rusteloosheid veroorzaken.

Zwart

Zwart wordt geassocieerd met luxe, elegantie, status en rijkdom. Het staat ook voor wijsheid en efficiëntie. Negatieve associaties met zwart zijn angst, verdriet, woede en gevaar.

Wit

Wit staat voor rust, overzicht en zuiverheid. Het geeft een hygiënische indruk, maar kan ook leeg, steriel en zielloos overkomen als het verkeerd wordt gebruikt.

Geel

Geel grijpt snel de aandacht en wordt geassocieerd met optimisme, zelfvertrouwen en creativiteit. Het kan opwekkend zijn, maar te veel geel kan ook geassocieerd worden met ziekte, zwakte en onevenwichtigheid.

Groen

Groen staat voor balans en verfrissing, en straalt natuurlijke rust uit. Het is een kleur die makkelijk door de ogen wordt verwerkt en zelden als vermoeiend wordt ervaren. Negatieve associaties met groen zijn saaiheid, veiligheid en demotivatie. Net als geel kan groen in combinatie met personen geassocieerd worden met ziekte en zwakte.

Kleurencombinatie in Webdesign

In een goed webdesign worden meestal één of twee primaire kleuren gebruikt, aangevuld met één of twee secundaire kleuren voor achtergronden, teksten en lijnen. Het is aan te raden om je merk te karakteriseren om de juiste kleurencombinatie vast te stellen. Dit is een belangrijk onderdeel van je branding. Door dit proces zorgvuldig te doorlopen, kun je je webdesign perfect laten aansluiten op je merkidentiteit en doelgroep.

Het kiezen van de juiste kleuren voor je webdesign is niet zo vanzelfsprekend als het lijkt. Daarom zijn wij bij Mediabirds enthousiast om onze kennis en expertise over kleurenpsychologie in te zetten om je hiermee te helpen. Benieuwd hoe je het echt helemaal perfect krijgt? Neem contact met ons op en we helpen je graag verder met advies op maat!

Hoe belangrijk is een goed webdesign? Volgende artikel

Hoe belangrijk is een goed webdesign?